Delat ansvar för städning
Ansvar för städveckan och de gemensamma utrymmen vi har i kvarterslokalen.
Man delar ansvaret för att hålla rent och snyggt runt sin "länga" genom ett rullande schema. Man har ansvaret i en vecka.
Det finnas hus som har gjort egna överenskommelser om hur man sköter om dessa saker. Kontrollera med dina grannar vad som gäller i ditt hus. Finns inga "lokala överenskommelser" gäller det som står här nedan.
Har man städvecka på vintern innebär det att man skottar bort snö från trottoaren vid postlådorna fram till kortsidan på huset, även plogvallen vid infarten, trappen ner till källaren och trottoaren västerut. Är det halt skall man även sanda. Sand finns att hämta i lådan vid föreningshuset.
På sommaren är det gräsklippning och att hålla rent och fint vid postlådorna och källartrappen. Sopa rent och ta bort ogräs som växer efter kanten. Trappen ner till källargången skall också hållas ren. Längst ner i trappen finns en brunn och den måste hållas fri från grus och löv. Annars finns risk att vatten kan komma in i källaren om det blir ett störtregn. Hinner inte vattnet rinna undan stiger det över tröskeln och in i källargången.
Man skottar, sandar och sopar själv framför sin egen lägenhet. Du ska ta bort snö på din altan och snö som ligger mot huset på framsidan. Detta för att förhindra att få ner vatten vid grunden när snön smälter. Tänk på att det kan vara många som passerar utanför din ingång så du måste se till att det är sandat.
Städdag
En kväll på våren brukar vi ha en städdag då alla hjälps åt att göra vårfint i området. I samband med detta brukar styrelsen plock fram grillen och bjuder på korv o dricka. Det är ett bra tillfälle att lära känna andra som bor området samtidigt som det blir rent och fint. Kom ihåg att det är en förening du bor i så alla måste hjälpas åt!
När det är dags kommer det att läggas "lappar" om det i postlådorna.
Vi har inte haft någon vår eller höststädning på ett antal år nu (skrivs 2023) då det har varit väldigt dålig uppslutning. Men hålla rent och fint inom sitt område måste man ju göra i alla fall!
Delat ansvar för det vi har gemensamt.
Vid årsmötet 2011 beslutades att två hus delar på ansvaret att 1 ggr/år städa det som vi har gemensamt. De hus som har ansvaret kommer att få lappar om det i brevlådan några veckor innan. Där framgår vilka uppgifter som ska utföras. Styrelsen klistrar upp en stor lapp på garderobsdörren med uppgifterna. När man har gjort en uppgift kvitterar man med husnr och datum. Då är det lätt att se vad om är gjort.
1) Städa och putsa fönster i tvättstuga, torkrum, mangelrum och toaletten
2) Städa och putsa fönster i kvarterslokalens alla rum.
3) Rensa och städa lekplanen.
Detta skall göras någon gång under våren.
NYTT BESLUT:
På årsmötet 2019 beslutades att medlemmarna ska fortsätta med det gemensamma ansvaret att städa
men att fönsterputsningen inte längre ingår i uppdraget.
ÅR HUS
2016 28-29
2017 30-17
2018 18-19
2019 20-21
2020 22-24
2021 25-26 uppehåll pga pandemin
2022 27-28 uppehåll pga pandemin
2023 29-30 Gjordes av hus 25 o 26 istället
2024 27-28
2025 29-30
2026 17-18